התקשרו עכשיו1-599-5000-59 דלג לתוכן המרכזי
צור קשר
Skip Navigation Linksראשי > פרסומים > הישראלי היפה

הישראלי היפה – האפליקציות ששומרות על הסביבה

החופש הגדול בעיצומו ומשפחות רבות מנצלות את הזמן ליציאה מהבית לטובת טיולים בחיק הטבע, בפארקים ובגינות. זהו זמן איכות לגיבוש משפחתי, מפגשים חברתיים, יציאה מהשגרה ומנוחה לגוף ולנפש. אבל... יציאה מהבית עלולה לא פעם להעמיד אותנו במצבים לא נעימים, מביכים ואפילו מכעיסים.


לא, הפעם לא מדובר בריב בין האחים או ויכוחים כאלה ואחרים על מקום הישיבה באוטו או הטרדות בסגנון "מתי כבר מגיעים?" אלא במשהו נשלט הרבה פחות – הסביבה שלנו.

הסביבה שלנו לא תמיד מאירה לנו פנים, לעיתים היא מלוכלכת, לפעמים מפיצה ריחות לא נעימים ולפעמים עוקצנית ומזמזמת.
שתי אפליקציות חדשות שהושקו לאחרונה מיועדות להקל עליכם עוד לפני שאתם יוצאים מהבית ולאפשר לכם לקבל תמונת מצב סביבתית על היעד בו אתם מתכננים לבקר.

"איפה הזבל" מבית "ניטורים שירותי אקולוגיה" תאפשר לכם לצפות על גבי מפה בדירוגי משתמשים על מצב הניקיון ברחובות, במסלול הטיול או בפארק העירוני. תומר אשל מ"סיירת ניקיון" הוגה האפליקציה והמלווה שלה מיומה הראשון, עוסק בתחום החינוך לניקיון זה 10 שנים: "ביום בו עלתה האפליקציה לחנויות הגשמתי חלום אחד, עכשיו אני חייב להגשים את החלום הבא והוא שהמוני ישראלים ישתמשו בה, ידווחו מהשטח על מצב הניקיון במרכזי הערים, בחורשות המנגלים, בצדי הנחלים. ככל שיותר אנשים ידווחו, כך המפה תתמלא במידע חשוב. חשוב משתי סיבות: האחת זמינות מידע למשתמשים על מצב הפסולת באתרים השונים - הם יוכלו להכניס למערכת השיקולים שלהם את מצב הניקיון ולהחליט מבעוד מועד אם מתאים להם או לא מתאים להם להגיע למקום אליו תכננו להגיע. הסיבה השנייה חשובה אפילו יותר מבחינתי – דיווחים רבים על מצב הניקיון יצרו לחץ ציבורי על מקבלי ההחלטות. כשאזור מסוים במפה יתמלא בדיווחים שליליים ואנשים יפסיקו להגיע אליו, מקבלי ההחלטות – ראשי הרשויות המקומיות, מנהלי הפארקים והגנים - לא יוכלו להישאר אדישים ויהיו חייבים לעשות מעשה. אגב, יכול להתרחש גם מצב הפוך שבו יתקבלו דווקא דיווחים חיוביים. המטרה שלי בסופו של דבר היא להביא לשינוי תפיסתי שלכלוך לא נוצר מעצמו ושסביבה נקיה דורשת השקעה ומאמץ מצד הרשויות".


איפה הזבל

הנה סיפור שממחיש כמה כוח יש לאפליקציה:
לפני חודשיים התקבל באפליקציה דיווח של נבו אשל על לכלוך (רובו של מטיילים) בגשר הפקק. הדיווח עלה לפייסבוק של סיירת ניקיון ולאחר שנוצר באז גדול (70,00 כניסות) פנינו אל המועצה האזורית גליל עליון ובתוך זמן קצר המקום נוקה.
במועצה הפכו את התלונה להזדמנות ובימים אלה מוקם שם צוות הסברה שיפגוש את המטיילים וימנע את השלכת הפסולת. כך הופכת האפליקציה קיטורים ותלונות למעשים.


טל ויינברג מ"ניטורים שירותי אקולוגיה" מוסר כי האפליקציה נמצאת כרגע בשלבי הרצה. "בקרוב אנו מתכננים לצאת בגרסה חדשה שתהפוך את השימוש להרבה יותר כייפי ומאתגר. אנו בונים במקביל מוקד לטיפול בפניות על מנת לוודא ששטף הדיווחים יגיע בסופו של דבר אל מי שצריך ברשויות ויקבל מענה הולם".
להורדת האפליקציה רשמו "איפה הזבל" בחנות האפליקציות. קיימת גרסת אנדרואיד ואייפון.

YesUCare

האפליקציה השניה היא "YesUCare" פותחה ע"י ווביט טכנולוגיות בע"מ. מטרת האפליקציה לאפשר למשתמש לדווח, להתעדכן ולקבל מידע בזמן אמת על נושאים סביבתיים באזור בו הוא נמצא או באזורים אחרים. ניתן לדווח על מפגעי ריח, רעש, קרינה, מזיקים ועוד. הדיווחים מוצגים על גבי מפה וניתן לשייך להם תמונה או קובץ. קיימת מערכת ניהול מקצועית לאפליקציה המיועדת למנהלי איכות סביבה ברשויות מקומיות ויחידות סביבתיות. כיום משתמשים במערכת איגודי ערים שרון-כרמל, יהודה ושומרון ומועצה מקומית כפר שמריהו.

גם פה מדובר בגרסת בטא בהרצה. המטרה היא ליצור רשת חברתית שתעסוק באיכות סביבה, תיתן פתרונות ותביא להעלאת איכות החיים ובריאות הציבור בישראל.
להורדת האפליקציה רשמו "מוקד הקהילה הסביבתית" בחנות האפליקציות. קיימת גרסת אנדרואיד ואייפון.

האפליקציות החדשות מאפשרות לכל אחד להשפיע ומנצלות את הטכנולוגיה ואת כח ההמונים, כדי להפוך את הארץ שלנו נקיה יותר, יפה יותר, נעימה יותר ובטוחה יותר. אז אם אתם יוצאים עם הילדים לטייל, זו יכולה להיות דוגמה מצוינת לאזרחות טובה. למדו אותם להסתכל מסביב ואם אכפת להם מהסביבה – הנה דרך פשוטה וקלה לעזור ולתרום.